Hverdag i Stjernen

Her i Stjernen har vi en fast rytme for hverdagen, så børnene oplever en genkendelig hverdag, hvor de ved, hvad de kan forvente af dagen. Til gengæld er vi gode til at variere de aktiviteter, vi laver mellem dagens faste rutiner, så hver dag alligevel er forskellig.

Morgen

Vi åbner klokken 7 i både vuggestue- og børnehaveafdelingen. Mellem 7 og 8 er der morgenmad for de børn, som ikke har spist hjemmefra - vi serverer typisk havregryn og brød. Derudover foregår den første times tid med rolig leg og hygge, så børnene kan lande godt i dagen. Klokken 8 fordeler vi os på vores stuer og leger videre, mens børnene bliver afleveret lidt efter lidt.

For at jeres barn kan nå med til samling, må I meget gerne aflevere senest klokken 8.45, hvis jeres barn er i børnehaven, og senest klokken 9, hvis det er i vuggestuen.

Formiddag

Lidt i 9 er mange sultne igen, og vi spiser en formiddagssnack. Herefter holder vi morgensamling på hver stue, hvor vi taler om dagen - eksempelvis hvad vi skal lave, og hvem vi mangler. Herefter går dagens aktiviteter i gang. De skifter fra dag til dag og planlægges ud fra børnenes behov, årstiden, og hvad vi er optagede af på de forskellige stuer. Dagens aktiviteter kan være alt fra leg, læsning eller kreative sysler på stuen til at tumle på legepladsen eller tage på tur ud af huset.

Vi elsker at være på tur og gør stor brug af lokalområdets mange muligheder og tilbud. Vi er nemlig heldige at være omringet af masser af skøn natur, vi kan udforske i vores nærområde. Derudover har vi et godt samarbejde med områdets kultur- og fritidsforeninger.

Det betyder eksempelvis, at vi ofte tager på tur til det lokale bibliotek, hvor vi er til oplæsning, kigger i bøger, ser film eller er til teaterforestilling. Flere af vores børnehavebørn går desuden til fodbold eller håndbold en formiddag om ugen, og vi låner også gerne gymnastiksalen på skolen, hvor vi rigtigt kan slå os løs, tumle, danse og lege.

Frokost

Klokken lidt i 11 spiser vi frokost. Vi får dejlig, varieret mad, som vores køkkenpersonale laver til os, og vi har blandt andet en ugentlig suppedag og en ugentlig rugbrødsdag. Vi øver os i at kunne selv ved måltidet, og børnene øser selv op, sender maden rundt og spiser med bestik. Vi deler os op i mindre grupper ved forskellige borde, så der er ro omkring måltidet, og vi kan fordybe os i samtaler med børnene. Derudover sætter vi børnene sammen i grupper, som støtter op om deres venskaber og behov ved måltidet.

Eftermiddag

Efter frokost sover de fleste vuggestuebørn lur. Børnehavebørnene følges ud på legepladsen med de børn, de spiste frokost med - på den måde kan vi gå ud en gruppe ad gangen, så der er god plads og ro i garderoben til at få sko og overtøj på. På legepladsen er der fri leg, men vi sørger også altid for at sætte en leg i gang, så alle børn er med - også dem, som synes, legepladsen kan være lidt overvældende, og ikke lige ved, hvor de skal gå hen. De vuggestuebørn, som ikke sover lur eller vågner før resten af flokken, leger på legepladsen eller i fællesområderne indenfor.

Omkring klokken 14 rumler maverne igen, og det er tid til eftermiddagsmad. Her er det også meget forskelligt, hvad vi spiser - nogle dage frugt og brød, andre dage hjemmelavet pizza eller koldskål, hvis solen skinner. I vuggestuen spiser børnene lidt efter lidt, når de vågner og er sultne. Resten af eftermiddagen går med leg inde eller ude, indtil alle børn er blevet hentet, og vi lukker.