Fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole

Når der skal ske store skift i børnenes liv, er det vigtigt, at de er klædt godt på til dem. Det ved vi, og derfor gør vi vores bedste for at forberede børnene, når de skal starte i både børnehave og fritidsordning/skole.

Fra vuggestue til børnehave

Et par måneder inden jeres barn skal starte i børnehave, bliver det en del af storegruppen i vuggestuen. Storegruppen består af cirka 10 børn og tre voksne, der samles to dage om ugen:

Den ene dag besøger vi børnehaven, så børnene lærer omgivelserne og de voksne at kende. Når jeres barn nærmer sig børnehavestart, får det lov til at være længere tid på den nye stue, så det kan knytte relationer til de voksne og de andre børn på stuen.

Den anden dag laver vi aktiviteter sammen. Det kan være en gåtur eller en tur i gymnastiksalen på skolen. Her handler det ikke så meget om, hvad vi laver, men om at øve det at gå i en fælles gruppe udenfor og være på tur.

Vi sørger selvfølgelig også for, at pædagogerne fra den gamle og den nye stue taler sammen, så al nødvendig viden følger med jeres barn, så det bliver hjulpet så godt på vej som muligt.

Fra børnehave til skole

Vi har et stærkt samarbejde med Tingbjerg Skole og fritidsordning, fordi vi på den måde får sendt jeres barn godt videre til skolelivet. Det tætte samarbejde betyder for eksempel, at vi i børnehaven læser og arbejder med et konkret eventyr, som videreføres af skolen og fritidsordningen. På den måde bliver overgangen god og glidende for børnene, fordi de i fritidsordningen læser fortællinger, synger sange og leger lege, som de allerede kender fra børnehaven.

I dagligdagen bruger vi rigtig tit Tingbjerg Skoles lokaler, for eksempel fritidsordningens lokaler og multisal. Det har den fordel, at børnene kender de fysiske omgivelser, de starter i, når de begynder i fritidsordning og skole.

Vi har også et stort fokus på at sikre en god vidensoverdragelse mellem pædagoger og skole, så skolen har de bedste forudsætninger for at tage godt imod jeres barn og hjælpe det godt ind i det nye liv som skolebarn. Desuden holder vi en samtale med jer forældre, hvor vi taler om, hvad det vil sige at have et skolebarn.