Forældresamarbejde

I Stjernen lægger vi virkelig stor vægt på at have et godt samarbejde med jer forældre i hverdagen.  Vi bruger vores forældreintra, Aula, til praktisk information og til at fortælle om vores hverdag. Men dialogen i hverdagen er mindst lige så vigtig. I kan for eksempel tage fat i os, skrive en sms eller ringe, hvis der er noget, I gerne vil tale med os om. Og I kan være trygge ved, at vi inviterer jer til en snak, hvis der er noget, vi gerne vil tale om i forhold til jeres barn. Denne dialog er vigtig for os, og derfor giver vi os god tid, når vi har forældresamtaler.

Faste samtaler

Vi har også de faste samtaler, som er tre-måneders samtalen, som vi holder tre måneder efter, at jeres barn er startet i Stjernen. Her samler vi op på den første tid og ser på, hvordan jeres barn er faldet til. Når tiden for skiftet til børnehave nærmer sig, inviterer vi jer til en snak, hvor vi har fokus på, hvor barnet er i sin udvikling, og om det har brug for særlig støtte på nogle områder, inden det skal starte i børnehaven.

Også inden skolestart har vi en samtale, hvor en pædagog fra jeres barns stue deltager. Til denne samtale laver vi det, der hedder en vidensoverdragelse. Det er en skriftlig beskrivelse af jeres barn, som vi sender til skolen for at sikre, at skolen ved mest muligt om jeres barn, når det starter. Til mødet beder vi jer om et samtykke, så vi kan sende vidensoverdragelsen til skolen.

Derudover har vi hvert år en samtale med hver familie, hvor vi taler om, hvordan jeres barn trives.

Forældremøder

Vi har et fast forældremøde hvert efterår, hvor vi fortæller om, hvad sker der på jeres barns stue, og hvad er stuen optaget af. Nogle gange inviterer vi også en ekstern ind, som kan fortælle om et bestemt tema.

Desuden har vi et forældremøde for storegruppens forældre, hvor indskolingslederen kommer og fortæller om, hvad det vil sige at starte i skole.

Forældreråd

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger aktiviteterne og hverdagen her i Stjernen. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på vores dagligdag og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Forældrerådet holder møder fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om forældreindflydelse her.